torsdag den 24. november 2011

Ny læringsdidaktik med it som omdrejningspunkt


Start på 22.22

Tak for et spændende møde!
At lave et paradigme- skifte inden for undervisning med/i medier kræver både nytænkning og mod, men er en nødvendighed for at klargøre eleverne til den verden, de kommer ud i.
Ideen med at fokusere på, at eleverne producerer for at evaluere produktet, finder jeg tiltalende, da eleven hermed bliver meget mere deltagende i undervisningen- og derved får mulighed for at lære mere.
I ovenstående film giver Rantzausminde Efterskole et bud på en didaktisk -formel, som kunne videre udvikles i en retning, der passer til folkeskolen?
God fornøjelse!

2 kommentarer:

  1. Super godt oplæg. Dette klip kunne være fedt at vise skolelederne.

    Jeg kan høre på oplægget at det er en forudsætning med en 1:1 løsning.

    SvarSlet
  2. Ja, men selve grundtanken med rækkefølgen(pælene) samt at eleverne producerer, er jeg især hooked på!
    Hvis man kunne tænke rækkefølgen ind i en collaborative learning tankegang samt tænke folkeskolens præmisser ind, vil jeg mene, der er tale om en ny metodik, hvor medier spiller en central rolle.
    Og derved får eleverne en "skabelsesorienteret dannelse" som Christine Antorini giver udtryk for. (Se klip)

    Computer 1:1 vil være helt ideelt, men ikke aktuelt for Svendborg kommune- i hvert fald ikke hele skoler. Men det må være den økonomiske vision!

    SvarSlet